16 maja 2008

Status terapeuty zajęciowego

No forum PION przeczytałam o inicjatywie poznańskiej, link do forum: http://www.pion.pl/forum/phpBB2/viewtopic.php?p=5031. Inicjatywa poznańska ma na celu podniesienie statusu terapeutów zajęciowych. Jestem za, bardzo za ale moim skromnym zdaniem ta długa droga powinna zostać rozpoczęta od walki o opracowanie i uchwalenie "Ustawy o zawodzie terapeuty zajęciowego". Taka ustawa chroniłaby zawód terapeuty zajęciowego tak jak "Ustawa o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów" chroni zawód psychologa. Z "Ustawą o zawodzie psychologa ..." można zapoznać się na stronie isip.sejm.gov.pl, podaję link: http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20010730763&type=3&name=D20010763Lj.pdf . Zawód psychologa również nie był długo chroniony i psycholodzy walczyli o wprowadzenie ustawy lat kilka. Z tego co czytałam mają teraz problemy z jej treścią ale to już inna bajka. Teraz wiadomo, że usługi psychologiczne może wykonywać psycholog a nie dla przykładu wróżka Cecylia. A jak jest na naszym podwórku? Z mojego doświadczenia wynika, ze na stanowisku terapeuty zajęciowego może być zatrudniony praktycznie każdy, bez względu na wykształcenie. Terapeuci pracują w Domach Pomocy Społecznej, szpitalach psychiatrycznych, w oddziałach szpitalnych, Warsztatach Terapii Zajęciowej i innych miejscach których pewnie nie wymieniłam. Pracują i nie mają żadnej jednostki zrzeszającej i nadzorującej, wspierającej i walczącej o ich interesy. Wcześniej pisałam o National Associations w innych krajach. To silne organizacje które dbają o swoich członków, dysponują narzędziami do kontroli zawodu terapeuty zajęciowego, walczą o ich interesy i status. Nawiążmy kontakt z autorytetami naukowymi w terapii zajęciowej w Polsce i wspólnie z nimi zacznijmy pracować nad osiągnięciem celów założonych przez inicjatywę poznańską ale również a może przede wszystkim nad wspomnianą ustawą.

15 komentarzy:

  1. Witam, mam na imię Marta:) rzadko wchodzę na internet, natomist od czasu kiedy usilnie staram sie znaleźć pracę w zawodzie Terapeuta Zajęciowy często "tu" bywam i cieszę się , że trafiłam na tą stronę!! bardzo wiele chciałabym napisac o moim wymarzonym zawodzie, o tym jaką drogę przechodzę,aby pokazać innym, że zawód ten jest tak samo potrzebny jak inne zawody medyczne oraz o tym ile jeszcze nam -Terapeutom brakuje, aby się przebić przez pryzmat nicości..i wreszcie ugruntować nasze miejsce na wysokim poziomie. Natomiast tak szczerze musiałabym napisać książkę :P więc jedyne, co mogę teraz, to podziekować osobie, która założyła tą stronę, bo teraz wiem, że nie zostaję sama z wątpliwościami, czy nasz kraj-Polska w dziedzinie TERAPIA ZAJECIOWA dojdzie kiedyś do poziomu innych krajów i wiem również, że sa ludzie, którym zależy na TZ..:) bardzo się cieszę i będę często odwiedzać obecną str. pozdrawiam serdecznie i ciepło oraz trzymam kciuki za wszystkich TERAPEUTÓW:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za komentarz i cieszę się, że zagądasz na moją stronę. Jeżeli chcesz podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat terapii zajęciowej i tego co słychać w tym temacie na Twoim podwórku to serdeczne zapraszam. Twoje uwagi chętnie zamieszczę na blogu. To zresztą byłoby ciekawe i pouczające móc przeczytać różne punkty widzenia wielu osób w formie bardziej obszernej. Dotychczas spotykałam się tylko z forami gdzie terapeuci wymieniają luźne, zazwyczaj krótkie uwagi. Gorąco zachęcam. Mój email: terapeutazajeciowy@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam,
    poszukuje Marty tej która dodała tu pierwszy komentarz. Niestety nie mogę wpisać się na jej bloga. Bardzo zależy mi na tym kontakcie. Ja również jestem terapeutą zajęciowym i mam podobne problemy. Wybrałam sobie tak wąską specjalizacje ( neurologia)że trudno mi znależć prace.
    Serdecznie pozdrawiam
    Marta
    www.ergoterapia.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. witam chętnie wymienię doświadczenia i nie tylko na temat terapii:) dlatego zostawiam mojego maila: m1g@poczta.fm oraz moje gg: 10023509..pozdrawiam serdecznie i do usłyszenia:) bardzo jestem ciekawa jak to jest z tą specjalizacją nie sądziłam że w TZ również wybiera się konkretne specjalizacje..chętnie się dowiem czegoś na ten temat.Mam nadzieję na dalszy kontakt:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witajcie.
    Mam na imie Bozena. Pracuje w WTZ-ecie jako terapeuta. Pisze prace na temat warunków pracy terapeutów zajęciowych. Chętnie poznam Wasze doswiadczenia, jeśli jest coś co waszym zdaniem mogłabym zawrzeć w mojej pracy to bardzo prosze o kontakt pod adres: jeziak.bozena@interia.pl lub gg17380740.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Witajcie.
    Mam na imię Bożena i pracuje w WTZ-ecie jako terapeuta. Piszę prace na temat warunków pracy terapeutów. Chętnie poznam Wasze doświadczenia i jesli jest coś co Waszym zdaniem mogłabym zawrzeć w mojej pracy to prosze o kontakt pod adres : jeziak.bozena@interia.pl lub gg 17380740 Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. zapoznałam się z treścią strony, komentarzami i linkami. Inicjatywa Państwa jest świetna, ale mam nadzieję iż na tym nie poprzestaniecie. Osobiście nie jestem terapeutą zajęciowym, ale pracuje z osobami wykonującymi ten zawód i wiem, że często działania kończą się na biadoleniu.
    Co do dyskryminowania tego zawodu to nie mogę się zgodzić. W moim zakładzie pracy terapeuci zajęciowi tak samo jak pielęgniarki, lekarze czy psycholodzy pracują 7 godzin 35 minut dziennie, co daje 37 godzin 55 minut tygodniowo. Ponadto żaden z tych zawodów nie otrzymuje dodatku za pracę w warunkach szkodliwych więc nie sądzę iż Państwu uda się coś w tej sprawie zrobić. Tak więc nie jesteście jedynymi cierpiącymi w SŁUŻBIE zdrowia.
    W świecie wiele się zmienia. W naszym kraju również. wiele zakładów otrzymuje akredytacje. Brak w tej sferze działania terapeutów. Nawet procedury czy standardy terapii zajęciowej pisane są przez przedstawicieli innych zawodów.
    ZACHĘCAM DO DZIAŁANIA. I TRZYMAM KCIUKI. POWODZENIA

    OdpowiedzUsuń
  8. "Nawet procedury czy standardy terapii zajęciowej pisane są przez przedstawicieli innych zawodów." i tu jest właśnie sedno problemu..nawet nie ma konkretnej bibliografii, która dotyczyłaby powszechnie stosowanych, rodzajów, metod, technik itd..terapii zajęciowej, gdyż ilu autorów tyle przykładów..temat rzeka, ale dziękuje, bynajmniej w swoim imieniu, nie dam się:) być może kiedyś my tu piszący wprowadzimy sensowne zmiany, które zostaną zaakceptowane, ale na pewno naszymi działaniami na co dzień dajemy świadectwo naszej wspaniałej pracy..pozdrawiam marta:)

    OdpowiedzUsuń
  9. WITAM ,mam na imię Teresa i jestem w trakcie studiów podyplomowych Terepii zajęciowej ...i po przeczytaniu tego wszystkiego mam obawy czy znajdę pracę terapeuty ...mieszkam w Krakowie .Trochę się zaniepokoiłam .

    Jakby ktoś był z Krakowa to niech napisze jak to jest z tym rynkiem pracy terapeuty
    moj mail czarna-1965@o2.pl

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam,mam na imię Danuta.Zainteresowały mnie bardzo zamieszczone tu komentarze.Ja również jestem po studium terapii zajęciowej.Skończyłam szkołę w 1997 roku i pracowałam w Polsce [przez 2 lata w tym zawodzie.Teraz mieszkam w Austrii i chciałabym tu wykonywać ten zawód.Czy ktoś mógłby mi powiedzieć,czy zawód terapeuty zajęciowego mogę wykonywać zawsze bez względu na to ile czasu upłynęło od zakończenia szkoły? Bardzo proszę o pomoc.Pozdrawiam wszystkich serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  11. WITAM,Z TEGO CO WIEM NASZ ZAWÓD NIE JEST OBJĘTY "CZASOWYM LIMITEM" ;) ALE NA STO PROCENT PEWNA NIE JESTEM, JEDYNIE NA 99:p POZDRAWIAM SERDECZNIE

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam wszystkich, mam na imię Monika jestem Terapeuta Zajęciowym, pracuje ponad 3 lat w tym zawodzie, jestem po Studium Medycznym i doszły mnie słuchy,że do 2014 powinnam mic Wyższe wykształcenie bo nie będę mogła wykonywać tego zawodu. Czy ktoś coś wie na ten temat?
    jestem w ciężkiej sytuacji finansowej i nie jestem w stanie podjąć teraz studiów. Niech mi ktoś odpisze..

    OdpowiedzUsuń
  13. ustawa o zawodzie psychologa niby jest uchwalona ale nie funkcjonuje i niestety jest z tego tytułu wielki bałagan, także nie ma co się powoływać na to że u psychologów jest lepiej bo wcale nie jest.

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawa dyskusja. Pozdrawiamy.

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam mam na imię Aśka i chciałam prosić Was o pomoc bo nie wiem już co robić.Pracuję DPS jako terapeuta zajęciowy i boli mnie to że muszę również wykonywać obowiązki takie jak opiekunka czyli przebieranie ,zmiana pampersów itp.Na zgłaszanie moich skarg do kierownika i dyrektora że nie jest to moim obowiązkiem słyszę że mam to robić bo jest mało personelu.Nadmienię że te obowiązki wykonuję codziennie a nie sporadycznie.Pomóżcie co ja mam zrobić do kogo zwrócić się o pomoc bo już nie daję rady

    OdpowiedzUsuń