3 czerwca 2008

Miejsce terapii zajęciowej w leczeniu autyzmu

Interactive Autism Network to amerykański projekt, który ma na celu zbieranie online i opracowywanie informacji pochodzących od rodzin dzieci cierpiących na choroby spektrum autystycznego (ang. autism spectrum disorders - ASD). Jedne z przeprowadzonych badań dotyczyły roli terapii zajęciowej w leczeniu szeroko rozumianego autyzmu.


Badania miały odpowiedzieć na pytanie ile rodzin korzysta z terapii zajęciowej albo terapii bazującej na integracji zmysłów, technik "szczotkowania", pasa obciążającego czy wymuszonego kontaktu przy leczeniu swojego dziecka. Również postawiono pytania jaka jest dostępność tych usług i jakie metody leczenia są najbardziej pomocne. Badania online przeprowadzone zostały na terenie Stanów Zjednoczonych.

Metody leczenia i terapii uważane przez rodziców dzieci autystycznych, którzy wzięli udział w badaniach, za najbardziej pomocne:

1. Lekarstwa
2. Terapia Logopedyczna (nauka mowy i języka )
3. Terapia Zajęciowa
4. Analiza Behawioralna Stosowana (terapia zachowania) i terapie pokrewne
5. Leczenie Dysfunkcji Integracji Sensorycznej (wliczając integrację sensoryczną, użycie kocyka lub pasa obciążającego, metodę wymuszonego kontaktu)
6. Bezkazeinowa/Bezmleczna i/albo Bezglutenowa Dieta
7. Trening Umiejętności Społecznych
8. System Komunikacji Obrazkowej
9. Wizualny Plan Dnia
10. Suplementacja Kwasami Tłuszczowymi Egzogennymi
11. Fizykoterapia
12. Historyjki Społeczne
13. Program Wszechstronnej Stymulacji Rozwoju Dziecka, z Naciskiem na Rozwój Emocjonalno-Społeczny (Stanley Greenspan)
14. Melatonina
15. Probiotics

Rola terapeutów zajęciowych w pracy z dziećmi autystycznymi polega na ocenie umiejętności dziecka w zakresie realizacji obowiązków życia codziennego, zabawy i nauki oraz pracy nad ich ewentualnym dostarczeniem, odzyskaniem lub utrzymaniem.

Terapia zajęciowa obejmuje:

- Motorykę Dużą, (ruchomość mięśni ramion, nóg, tułowia koniecznych do aktywności typu bieganie, wspinanie się, skakanie czy jazda na rowerku trzykołowym).

- Motorykę Małą, (ruch i zręczność mięśni dłoni i palców, konieczne do aktywności takich jak chwytanie małych przedmiotów, trzymanie przyborów do pisania, trzymanie sztućców, zapinanie guzików).

- Koordynację Wzrokowo Ruchową (konieczna m.in. do kolorowania w obrębie linii czy łapania piłki).

- Proces Pisania, (płynność pisania, kształt liter, rozmiar liter, pisanie równo, odstępy pomiędzy literami i słowami).

- Czynności Dnia Codziennego (ubieranie się, samodzielne jedzenie, higiena osobista).

-Motorykę Oralną, (ruch buzi, ust, żuchwy w celu ssania, gryzienia, chrupania, żucia i lizania).

- Integrację Zmysłów (zdolność do przyjmowania i reagowania na bodźce zmysłowe, szczególnie ważne w sytuacji gdy dziecko jest zbyt mało wrażliwe na bodźce lub nadwrażliwe na bodźce typu dźwięk, światło, dotyk, odgłosy)

-Umiejętność Planowania, (zdolność planowania i realizowania zadań oraz zdolność przewidywania takich czynności motorycznych jak jazda na rowerze, kopanie piłki czy wspinanie się).

-Zdolności Neuromotoryczne (wykorzystanie siły mięśni do budowania budowli z klocków, napięcie mięśni, prawidłowa postawa).

3 komentarze:

Anonimowy pisze...

Jestem terapeuta zajęciowym od 4 lat. Ukończyłam medyczne studium zawodowe uzyskując ten tytuł, studia wyższe I stopnia - Pedagogikę rodziny z socjoterapią, obecnie II stopnia pedagogikę opiekuńczo wychowawaczą. Od kilku miesięcy pracuję w ośrodku dla osób z autyzmem, kierowniczka twierdzi że nie mam uprawnień do wykonania tej pracy.. Czy może tak powiedziec. Proszę o odpowiedż

Anonimowy pisze...

A na jakich uprawnień od Ciebie oczekuje? Rozumiem, że jesteś zatrudniona na etacie terapeuty zajęciowego, tak?

Anonimowy pisze...

Nie mogłeś być strikte terapeutom zajęciowym, ponieważ do tej pory nie ma ostatecznej ustawy regulującej ten zawód na terenie Polski - to raz, a dwa, że dopiero w tym roku ruszyły jakieś studia kształcące w tym kierunku. Na bank jesteś pedagogiem, na bank masz duże doświadczenie zawodowe, ale pytanie, czy pracujesz w placówce publicznej czy niepublicznej. Dotyczy to odgórnie narzuconych wymogów co do personelu i wykształcenia, jakie musi posiadać, aby być zatrudnionym na danym stanowisku (placówki publiczne). Nie pozostaje nic innego jak czekać na prawne regulacje...