25 października 2008

Terapia Zajęciowa w Norwegii

Norwegia (liczba ludności 4,593,041)

W Norwegi jest 2,500 terapeutów zajęciowych z których większość należy do Norweskiego Stowarzyszenia Terapeutów Zajęciowych. Kraj ten ma pięć 3-letnich uczelni gdzie można uzyskać tytuł bakałarza w siedmiu różnych specjalnościach. Wielu terapeutów zajęciowych w Norwegii po uzyskaniu dyplomu kontynuuje naukę na kierunkach podyplomowych.
90% norweskich terapeutów zajęciowych pracuje w publicznej służbie zdrowia, opiece sopłecznej lub szpitalach.

Strona internetowa Norweskiego Stowarzyszenia Terapeutów Zajęciowych http://www.netf.no/

5 komentarzy:

  1. gdzie w Polsce można uzupełnić wykształcenie podyplomowo na tym kierunku?

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna ma studia podyplomowe z terapii zajęciowej. Trwają 3 semestry. Tutaj jest link: http://www.gwsh.gda.pl/gwsh9.html?xa=main_nag&xb=l06&xc=main_menu9&xd=sp_11

    OdpowiedzUsuń
  3. dziękuję:), jestem jednak z samego południa, szukam w okolicach krakowa, katowic, opola.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, jestem terapeutą zajęciowym i w tej chwili mieszkam w Anglii już ponad 5 lat z czego cztery lata pracuję w domu opieki ( care home ) jako care assistant i ponad rok jako activity organizer. Na początku robiłam tym starszym ludziom zajęcia takie jak a Polsce się nauczyłam ze szkoły i z doświadczenia w pracy ale z czasem zauważyłam, że tam w Anglii robi się inne zajęcia ( tam, gdzie pracuję, dużo osób ma demencję starczą ) i jest to dla mnie nowe i ciekawe doświadczenie.
    Znalazłam ciekawy artykół na pdf po angielsku ( activities in care homes for people with dementia - factsheet ). Podsumowując ten artykół ludzie z demencją we wczesnym stadium są jeszcze świadomi wszystkiego co się wokół nich dzieje, przestrzegają zasad, nie mają problemów i dla nich zaleca się następujące zajęcia:
    różnego rodzaju sporty, gry planszowe, dyskusje grupowe, quizy na różne tematy i zainteresowania, zajęcia typu robienie na drutach, wyszywanie.
    Następnie procesy myślowe i język upośledzają się, więc znajome czynności życia codziennego i używanie przedmiotów stają się trudnością. Na tym stadium zaleca się:
    muzykę, taniec i ruch, wspomnienia ( 'reminiscence' to jest bardzo ważne słowo używane w nazwie i praktyce tu w Anglii bardzo często ) używając przedmiotów i rekwizytów z przeszłości, z ich lat młodości, vintage, dalej malowanie i zajęcia twórcze w których mogą się oni wyrazić.
    Gdy świat osoby z demencją kurczy się, należy stymulować ich zmysły, zachęcać do ruchu, mamy być także rytmiczni i powtarzający się w relecjach z nimi, odnosić się w sposów prosty i jasny, krok po kroku. Zaleca się wtedy ruch do muzyki, taniec, proste gry przy użyciu piłek i balonów, składanie, pocieranie, polerowanie, używanie przedmiotów historycznych, jak np. materiały koronka, guziki, także masaż, wielozmysłowa stymulacja przy użyciu lalek, miękkich zabawek, zwierząt.
    W końcu świat osoby jest doświadczany jedynie poprzez czynności odruchowe, wtedy ludzie nie są w stanie rozumować prawidłowo, wtedy najlepszy jest uśmiech, trzymanie za rękę, bujanie i odpowiadanie na reakcje tych osób.

    Podaję stronę sklepu, w którym znajduje się wszystko, czego używa się w domach opieki do prowadzenia zajęć aktywizujących
    http://www.activitiestoshare.co.uk/
    Są to świetne rekwizyty i mnóstwo pomysłów na zajęcia. Większość rekwizytów można zrobić samemu lub nawet osoby starsze w lepszej kondycji mogą je robić.

    Myślę, że to byłby ciekawy temat na kolejny post. Super byłoby także zamieszczanie czasem konkretnych pomysłów na zajęcia z różnymi grupami wiekowymi i z różnymi niepełnosprawnościami.

    Życzę powodzenia w prowadzeniu błogu!
    Joanna

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, to znów ja, Joanna a oto mój blog o terapii zajęciowej:)
    http://dziennik-terapeuty.blogspot.co.uk/

    OdpowiedzUsuń